هر ساله شمال در تعطیلات با سیل عظیم گردشگر مواجه می‌شود. این خطه سرسبز در بیشتر فصول سال دیدنی و پر‌جاذبه است. سفر به شمال طبق آمار، برای هر ایرانی حداقل یکبار اتفاق می‌افتد. اما در سفر به شمال از کدام جاذبه بازدید کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم تا جاذبه های بکر و جاذبه های پرطرفدار از جاهای دیدنی شمال را به شما معرفی کنیم. با خواندن این مطلب می‌توانید زیباترین و بهترین جای دیدنی را مطابق با سلیقه خود یافته و به آن در سفر، سر بزنید.

معمولا بلیط هواپیما مشهد تبریز جزو پرطرفدارترین بلیط ها است؛ چرا که سفر از شرقی ترین سرزمین ایران به غربی ترین شهر آن معمولا سخت و زمان بر است. اما شهرهای شمالی همیشه و از نقاط مختلف ایران طرفداران خاص خود را دارد.

روستای جواهرده

اگر در تابستان به مقصد شمال می‌روید، این روستا می‌تواند شما را از شرجی و گرما حفظ کند. همچنین در این روستا با وجود آبشار صفارود و دریاچه قو، لذت آب تنی در آب های شمال را نیز از دست نخواهید داد. این روستا در جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و به شهر رامسر نزدیک است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۰۰۰ متر است و در تابستان از هوای خنکی برخوردار است. جاذبه فرهنگی روستا یکی دیگر از دلایل سفر به این منطقه است. از هر محلی که رد شوید، می‌توانید صنایع دستی مختلف، ترشی و مرباهای محلی، سفالگری و نمد بافی مردم روستا را ببینید. همچنین کوچه باغ‌های این روستا یک حس نوستالژی عمیقی به آدم می‌بخشد.

جنگل گیسوم

یکی از جاذبه‌های محبوب شمال و استان گیلان، جنگل گیسوم است. این جنگل حدود  ۸۰ هکتار دارد و از ۷۶ گونه گیاهی تشکیل شده است. جاده جنگلی گیسوم از زیباترین جاده‌ها و مسیرهای دسترسی در شمال است و مردم محلی به آن دالان بهشت می‌گویند. همچنین خوبی جنگل گیسوم وجود جنگل و دریا در کنار یکدیگر است و شما هر دو جاذبه شمال را می‌توانید در این منطقه باهم تجربه کنید. همچنین برای رسیدن به این جنگل در روزهای شلوغی جاده‌ها می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما رشت در فاصله چند ساعت به جنگل گیسوم برسید. از خوبی‌های استان گیلان نزدیک بودن جاذبه ها به یکدیگر است و با رفتن به این استان علاوه بر جنگل گیسوم، می توانید به ماسوله بروید و خانه میرزاکوچک‌خان که خانه یکی از رهبران انقلاب مشروطه است، بروید و معماری زیبای آن را ببینید یا می‌توانید به چمخاله بروید و طبیعت و ساحل زیبا را ببینید.

 

روستای شیله وشت

یکی دیگر از جاذبه های بکر شمال، روستای شیله وشت است. معروفیت این روستا به خاطر وجود آبشار سه طبقه شیله وشت است. برای رسیدن به این آبشار نیاز به پیاده روی در دل طبیعت دارید و می‌توانید با کمپینگ در حوالی روستا چشمه‌های اطراف تالش را بازدید کنید.

متل قو

اگر دوست دارید تا تفریحات آبی با کیفیت را تجربه کنید به متل قو بروید. برای علاقه‌مندان به تفریحات آبی در این منطقه جت اسکی، شاتل، پاراگلایدر، قایق سواری، پاراسل قرار داده شده است. همچنین به علت وجود این ساحل تفریحی بیشتر مناطق بکر سلمانشهر، از چشم بازدید‌کنندگان پنهان می‌ماند. غار دانیال از جمله این مکان‌ها است. این غار به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران شناخته می‌شود و درون آن چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی وجود دارند که این غار را به یک غار دیدنی و خاص تبدیل کرده اند.

شاندرمن ماسال

زیباترین ییلاق استان گیلان، شاندرمن ماسال است. این منطقه که یکی از مجهزترین مناطق گردشگری شمال است، پر از جاذبه های چشم نواز طبیعی است. همچنین شاندرمن به بیشتر جاذبه های استان گیلان نزدیک است و در وسط همه جاذبه‌ها قرار گرفته است. این ییلاق زیبا از ماسوله و بندر انزلی تنها ۴۰ کیلومتر، از قلعه رودخان ۳۰ کیلومتر، از آستارا ۹۵ کیلومتر و از جنگل گیسوم ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین از زیباترین مناطق طبیعی اطراف این ییلاق می‌توان به  آبشار ویوز، غار آویشو، دیوار سنگی اسبه ریسه و دشت الیزه اشاره کرد.

قلعه رودخان

یکی از جاذبه‌های عجیب و دیدنی شهر فومن و استان گیلان، قلعه رودخان است. برای بازدید از این بنای دیدنی باید به روستای حیدرآلات بروید که خود به جنگل‌های پوشیده از ابر شناخته می‌شود. قلعه رودخان در فاصله ۵۰ هزار هکتاری و در ارتفاع ۶۰۰ متری از جنگل ساخته شده است. برای رسیدن به این بنای تاریخی و دیدنی باید حدود ۱۰۰۰ پله را بالا بروید و نیاز به آمادگی جسمانی مطلوب دارد. ساختن قلعه‌ای با این شکوه و عظمت در این منطقه صعب العبور از عجایب این استان است و برای‌تان سوال پیش می‌آید که این بنا توسط انسان ساخته شده باشد یا نه.

دریاچه چورت

اگر به دنبال آرامش خیال هستید و دوست دارید در سکوت به موسیقی طبیعت گوش کنید، به آبشار چورت ساری بروید. برای رسیدن به این آبشار باید در مسیر کیاسر قرار بگیرید. این دریاچه برای کمپینگ ایده آل است. البته دقت داشته باشید برای رسیدن به این منطقه باید حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی کنید. این دریاچه در اثر زلزله و رانش زمین به وجود آمده است. پس از رانش زمین و محبوس شدن آب، درختان به صورت ناگهانی به زیر آب رفتند و زمانی که عمق آب کم می‌شود، تنه درختان ظاهر می شود و منظره‌ای باورنکردنی به وجود می‌آید. فضای مه آلود دریاچه با وجود پرندگانی که بالای آن پرواز می‌کنند و درختانی که نیمی از آن‌ها در آب قرار دارند و نیمی دیگر در بیرون، با سکوت و آرامش بی نظیر دریاچه، مکانی را به وجود آورده است که ارزش ۱۰ کیلومتر پیاده روی را دارد.

آبشار کبودوال

تنها آبشار تمام خزه ای ایران، آبشار کبودوال است. این آبشار در علی آباد کتول قرار گرفته و در استان گلستان است. آب آبشار از چشمه بالادستی به وجود می‌آید و قابل شرب و زلال است. از پارکینگ جنگلی تا ورودی مسیر آبشار کبودوال، حدود ۵  تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی است. از آنجا وارد مسیری بی‌بدیل و سرسبز، سنگ‌فرش و پلکانی و یک کیلومتری با افزایش ۱۷۰ متری ارتفاع می‌شوید که شما را به آبشار تماشایی کبودوال می‌رساند.

دهکده جهان نما

یکی از زیباترین مناطق ییلاقی استان گلستان، دهکده جهان نما است. منظره بی نظیر این روستا به نقاط جلگه‌ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، بندر ترکمن مشرف است. منظره دیدنی که در بیشتر طول تابستان و بهار با وجود ابرها زیر پاهایتان دیده می‌شود.

تله کابین رامسر

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تفریحی شمال، تله کابین رامسر است. بزرگ‌ترین تله‌کابین ایران و تنها تله‌کابین خاورمیانه که به منظره دریا و جنگل دید گسترده دارد، این تله کابین را به زیبا‌ترین جاذبه شمال تبدیل کرده است. ظرفیت هر کابین این تله کابین، چهار نفر است و از دل جنگل به بالای آن می‌رسد و حسی تلفیق شده از آرامش و هیجان را به شما هدیه می‌کند.

جنگل ناهارخوران

یکی از جنگل‌های شناخته شده استان گلستان، جنگل ناهارخوران است. قدمت این جنگل و درختان آن به میلیون‌ها سال قبل بازمی‌گردد و از زیباترین جنگل‌های خطه سرسبز شمال به حساب می‌آید. این جنگل فاصله کمی با شهر گرگان دارد و یکی از مناطق محبوب برای تفریح، استراحت و گشت و گذار است.

کلام پایانی

مناطق شمال آنقدر زیاد است که می‌شود چندین کتاب از آنها نوشت. نمی‌توان بهترین جاذبه گردشگری شمال را معرفی کرد چرا که هر گوشه از این سرزمین سبز دیدنی و زیبا است. فرقی نمی‌کند در کدام استان متصل به دریای خزر باشید، سعی کنید تا مکانی که به شما آرامش بیشتری می‌دهد و انرژی بیشتری از طبیعت می‌گیرید را برای ماندن انتخاب کنید. شما در شمال به بازدید کدام جاذبه رفته اید؟ نظرات خود را برایمان بنویسید.